LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

آموزش راه حل آسان برای حل مکعب روبیک ۳در۳

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵ ب.ظ

این روزها معکب روبیک یکی از سرگرمی ها و چالش های اساسی برای افراد مختلف شده است. در پست امروز آی ار میکس قصد داریم تا شما را با راحت ترین روش حل مکعب روبیک آشنا کنیم.

نحوه حل فرمول مکعب روبیک به زبان ساده تصویری بصورت مرحله به مرحله

How To Solve Rubik’s Cubic Formula Into Simplified In-Picture Step by Step

این روزها معکب روبیک یکی از سرگرمی ها و چالش های اساسی برای افراد مختلف شده است. ممکن است شما هم بارها سعی در حل این مکعب داشته اید و بعد از بارها شکست به این نتیجه رسیده باشید که حل این معما غیر ممکن است و یا کاری فراتر از توان انسانی است و فقط انسانهای فوق هوشمند قادر به حل آن هستند. در واقع مکعب روبیک نوعی مسئله ریاضی است و مانند تمام مسائل ریاضی دارای الگوریتم خاصی است که به کمک آن این مکعب به راحتی رمز گشایی خواهد شد. قبلا در آی ار میکس انواع سرگرمی و بازی های دسته جمعی در خانه و محیط بیرون را به شما معرفی کرده ایم و در پست امروز قصد داریم تا شما را با راحت ترین الگوریتم حل مکعب روبیک آشنا کنیم.

روش حل مکعب روبیک در یک نگاه

قبل از هر چیز باید بگوییم بعد از مطالعه این آموزش نیز ممکن است باتوجه به حالت های مختلف حل مکعب باز هم زمانبر باشد و نیاز به آزمون و خطای بسیاری داشته باشد اما با تمرین و پشتکار میتوانید به مرور سرعت خود را در حل مکعب روبیک افزایش دهید. فراموش نکنید حل مکعب برای خالق آن چیزی حدود ۱۸ ماه زمانبرده است پس نا امید نشوید.

روش حل مکعب روبیک

مقدمات و تعاریف

اولین قدم، آشنایی با مقدمات و تعاریف و آشنایی با ساختار مکعب و برخی الگوریتم ها است. مکعب دارای ۶ وجه است که عبارتند از جلو، بالا، پشت، پایین، راست و چپ که به صورت زیر نام گذاری میشوند و جانمایی آنها در عکس زیر واضح است:

  • جلو (F)
  • بالا (U)
  • پشت (B)
  • پایین (D)
  • چپ (L)
  • راست (R)

روش حل مکعب روبیک

برای مثال وقتی گفته میشود U شما باید وجه بالایی مکعب را در جهت ساعت گرد یکبار بچرخانید نمونه ای از این حرکات برای آشنایی بیشتر شما عبارتند از:

  • ‘Uیکبار وجه بالایی مکعب را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  • U2: وجه بالایی مکعب را دوبار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • Rیکبار وجه راست مکعب را در جهت عقربه های ساعت (پایین به بالا) بچرخانید.
  • L: یکبار وجه چپ مکعب را در جهت عقربه های ساعت (بالا به پایین) بچرخانید.

برای آشنایی با حرکت های مختلف روش حل مکعب روبیک و تمرین بیشتر  میتوانید به سایت روبیک سند باکس

مراجعه کنید.

گام اول: صلیب

ایجاد صلیب یا به اضافه اولین و مهمترین گام برای حل مکعب روبیک است تصویر زیر مراحل روش حل معکب روبیک را به صورت مرحله به مرحله به شما نشان میدهد. این مرحله ممکن است مقداری گیج کننده باشد اما بعد از چند بار تمرین کاملا ساده خواهد شد.

احتمالا شما هم در تلاشهایتان در مدت حل مکعب متوجه شده اید، قطعه مرکزی هر وجه ثابت می ماند و در جای خود فقط بین وجه های مختلف جابجا می شود. پس این موضوع که دو رنگ تکراری در مرکز وجه ها وجود داشته باشد منتفی است. بنابراین می شود از همین موضوع کمک گرفت و ۴رنگ دیگر را در اطراف آن جمع کرد. شما میتوانید برای شروع هر رنگی که مایل هستید انتخاب کنید اما ما در این آموزش از انتخاب خود روبیک پیرو کرده و رنگ سفید را انتخاب کرده ایم.

اولین قدم تشکیل به اضافه سفید است که در صویر زیر مشاهده می کنید. فعلا لازم نیست در مورد نشکیل رنگ آبی و نارنجی که در تصویر اول می بینید نگران باشید. مهمترین مساله این است که به ازای در سوی به اضافه یک مکعب سفید در لایه بالا باشد و نیاز نیست که حتما این مکعب سفید در وجه بالایی باشد (مثل تصاویر زیر).

با استفاده از الگوریتم F R’ D’ R F2 و تکرار آن برای هر کدام میتوانید تمام مکعب ها که در وجه حانبی قرار دارند به وجه بالایی منتقل کنید.با این کار در این گام به اضافه شما تکمیل خواهد شد.

روش حل مکعب روبیک

گام دوم: گوشه های سفید

وجه پایین مکعب را نگاه کنید به احتما ۵۰% یکی از گوشه هایی که می بینید از سه رنگ سفید – نارنجی و سبز تشکیل شده اند.

پایین: چنانچه این گوشه در پایین بود مکعب را در حالتی نگه دارید که گوشه مورد نظر در محل گوشه صورتی در عکس زیر قرار بگیرد و الگوریتم زیر را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید که تمام گوشه ها در جای خود قرار گیرند. R’ D’ R D.

بالا: چنانچه این گوشه در بالا بود مکعب را در حالتی نگه دارید که گوشه مورد نظر در محل گوشه بنفش در عکس زیر قرار بگیرد و الگوریتم زیر را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید که تمام گوشه ها در جای خود قرار گیرند. R’ D’ R D.

با این کار، چیدمان یک لایه تمام خواهد شد. پیشنهاد ما این است که از رنگ سفید شروع کنید چون با این کار احتمال چیدمان خودکار رنگ های دیگر بیشتر است.

روش حل مکعب روبیک

گام سوم: لایه های میانی

تبریک میگوییم شما تا الان یک سوم کار را تمام کرده اید حال که وجه سفید تشکیل شده است میتوانید مکعب را بپیچانید و سفید را در رجه پایین قرار دهید. به دنبال وجهی بگردید که هیچ خانه زرد رنگی نداشته باشد. سپس با توجه به رنگ ها و وضعیت قرار گیری آنها یک حرکت به راست یا چپ مطابق عکس زیر و الگوریتم آن انجام دهید  و این روند را برای تمام وجه ها تکرار کنید.

روش حل مکعب روبیک

گام چهارم: صلیب زرد

بسیار عالی است شما با این روش حل مکعب روبیک موفق به حل ۲/۳ مکعب شده اید راه زیادی نمانده است. در این مرحله شما به یکی از ۴ حالات زیر مواجه هستید فعلا گوشه ها فراموش کنید و بر روی مرکز زرد متمرکز شوید و توجه کنید این مرکز باید در وجه بالایی باشد. توجه کنید چنانچه مثل حالت ۴ تصویر زیر صلیب زرد را تشکیل داده اید میتوانید این گام را انجام ندهید و به گام بعدی بروید.

حالت اول – صلیب کامل: میتوانید این گام را رد کنید.

حالت دوم – شکل L: میتوانید با استفاده از الگوریتم F R U R’ U’ F’ و تکرار آن برای هر طرف صلیب را تشکیل دهید و یا حتی اگر عجله دارید میتوانید با الگوریتم F U R U’ R’ F’ هر دو طرف را در آن واحد مرتب و صلیب را تشکیل دهید.

حالت سوم – خط: با استفاده از الگوریتم F R U R’ U’ F’ و تکرار آن به دفعات مورد نیاز میتوانید به راحتی صلیب را تشکیل دهید.

حالت چهارت – نقطه: در این حالت همانند تصویر که هر ۴ حالت را نشان می دهد باید عمل کنید یعنی اول شکل L و بعد خط را تشکیل دهید تا صلیب کامل شود. بعد از تشکیل صلیب نوبت به گام بعدی میرسد.

روش حل مکعب روبیک

گام پنجم: Sune و Antisune

در این مرحله شما ممکن است با ۷ حالت مختلف روبرو باشد که Sune و Antisune یکی از آنها و راحت ترین آنهاست. اما ممکن است همیشه در نگاه اول نتوانید آن را تشخیص دهید. در این حالت شما حداقل یک گوشه زرد رنگ دارید و لازم است تمام گوشه های لایه بالا به رنگ زرد دربیاید اگر هم اکنون تمام لایه بالایی زرد است این گام را رد کنید در غیر این صورت با کمک تصویر زیر و الگوریتم های درج شده کار چیدمان لایه زرد را تمام کنید.

روش حل مکعب روبیک

گام ششم: پایان

تبریک میگوییم شما مکعب را از پای در آورید و فقط یک مرحله تا شکستن راز مکعب فاصله دارید. در این گام مکعب شما را با ۲۱ حالت مختلف ممکن است مواجه کند اما نگران نباشید شما از مکعب باهوش تر هستید و این مرحله هم با چند الگوریتم ساده حل شدنی است. برای حل مرحله آخر باید به دنبال چراغ های جلو باشید نگران نباشید در ۱۹ حالت از این ۲۱ حالت میتوانید آنها را پیدا کنید و فقط در دو حالت وجود ندارند که حالت اول وقتی است که شما این گام را رد میکنید که در آن حالت مکعب حل شده است و برای حل حالت دوم میتوانید از الگوریتم زیر استفاده کنید.این حالت بهترین حالت در روش حل مکعب روبیک است پس نگران این دوحالت نباشید. در مورد ۱۹ حالت باقی مانده باید بگوییم وضعیت چراغ های جلو به کمک الگوریتم زیر حل مشوند اما باید توجه کنید ممکن است چندین و چند بار این الگوریتم را تکرار کنید تا مکعب حل شود.

R’ F R’ B2 R F’ R’ B2 R2

البته توجه کنید ممکن است الگوریتم بالا حالت برعکس چراغ های جلو را به وجود بیاورد و بجای دو رنگ در طرفین با یک رنگ در وسط مواجه باشید که میتوانید از الگوریتم زیر استفاده کنید. برای روشن تر شدن مطلب به تصاویر دقت کنید.

R U’ R U R U R U’ R’ U’ R2

روش حل مکعب روبیک

بسیار خوب شما موفق شدید مکعب را شکست دهید تبریک می گوییم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۰
Sama

نظرات  (۳۱)

۰۹ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۵۸ زهرا قربانی
روش حل روبیک برای ما کمی گیج کننده بود و نتونستیم حلش کنیم.روش آسونتری بذارید.

خیلی بد و گمراه کننده نوشته شده است

خسته نباشی وجدانن خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!

خوب بود

خداوکیلی خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟؟

واقعا یعنی خودتون با این روش حل کردی؟؟

خیلی مسخرست

من تا قسمت تشکیل لایه ی میانی میتونم برم ولی از گام ۴به بعد فرمول رو فک کنم به خاطر فونت فارسی -انگلیسی اشتباه نوشتین چون یهویی میریزه به هم کلا:(

خیلی خوب بود من حل کردم کامل البته چون من قبلا یه چیزایی از یکی یاد گرفته بودم راحت حل کردم

۱۶ تیر ۹۹ ، ۱۲:۴۵ پوریا مختاری

فرمولی عالیه من الان تو 1دقیقه خرده حل میکنم 

دوستان برای حل روبیک اول باید فرمول های چرخش رو یاد بگیرید که بالا تو آموزش گفته

اگر توجه زیاد به حرکات کنید راحت حل میشه 

اما واقعا سخته من فقط بخش اخرش گیرم

من بلد انقدر طولانی نیست کسی خواست در خدمتم به صورت رایگان

۲۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۰۸ عرفان پاکدل

آقای علیرضا بی زحمت یادم بده

۲۶ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۰۶ مسلم نوروزی پور

دمتون گرم. با راهنمایی سایت توی دو ساعت تونستم روبیک رو حل کنم. اولش سخته ولی نحوه چرخش رو یاد بگیریدبا راهنمایی سایت قابل حل میباشد. ممنون

سلام و درود به همه
بله من فکر کنم از مرحله چهار به بعد فرمولش اشتباهه ...و بعد از اینکه من فرمول مرحله چار رو میزنم کلا به هم میریزه

اصلا یعنی چی ؟؟ من نفهمیدم

۲۴ شهریور ۹۹ ، ۲۰:۲۳ آیشن جعفرنژاد

گیج شدم

دمتون گرم من تونستم

ای خاک وه چوک واسه خودتون و نحوه توضیحتون

اقا محمد رضا چجوری میتونیم ازتون یاد بگیریم؟

من فقط مرحله یکش
رو نفهمیدم بقیش رو که اصلا نفهمیدم
۲۳ مهر ۹۹ ، ۰۸:۵۳ حسن پورانی

بسیار عالی بود من فقط فرمول اخر رو یادم رفته بود هر جا گشتم اینی که شما گذاشته بودید نبود  خیلی عالی بود 💖💖💖💖💖💖🙌🙌🙌🙌👍👍👍👍👍👍👍

ناموسا خودتم میتونی از رو این چیزایی که نوشتی کاملش کنی

۰۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۴۵ روژان soismonroi

سلام هرکسی بلده حل کنه بغل اسمم ایدیمه که نوشتن ،لطفا مراحلش رو کامل برام بفرسته ممنون میشم⁦🌹🌹

۲۵ آبان ۹۹ ، ۰۸:۳۰ مجتبی قنبری

عالییییییییی
من هیچی بلد نبودم ولی با این سایت یاد گرفتم
همونطور که گفته شده یکم تمرین میخواد
مثل کتاب های اوریگامیه باید یکم در مورد جملات فک کرد
دمتون گرم من که استفاده کردم

بعضیا بز مغزن نفهمیدن‌ تو برو مکعب آینه ای رو حل کن پاره میشی‌

دوستان اگه کسی نفهمید چیکار کنه تلگرام پیام بدین بهتون آموزش بدم  @Engfarzad7

اصلانم بد نیست خیلی هم عالیه فقط من این فرمول هارو خیلی وقت پیش حفظ بودم

سلام دوستان 

کسانی  که میخواهند 0 تا 100 روبیک رو یاد بگیرند داخل اینستاگرام 

@roobik_academy 

رو سرچ کنید.

پروفابلش یه عکس روبیک است که روی چوب است.

تازه شروع کرده و هر روزپست میزاره واموزش میده خیلی خئبه من کخه دارم یاد میگیرم .

 

 

مرحله آخرو نذاشتید😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐

عااالییی

فرمولاش یادم نبود مرسیو💙💙

اشغال بود. خودت فهمیدی چی نوشتی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی