LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

سریع ترین و بهترین روش حل مکعب روبیک

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶ ب.ظ

روش ساده حل مکعب روبیک در 6مرحله:

ابتدا لازم است نکات زیر را یاد بگیرید:

1- در تمام مکعب های روبیک استاندارد رنگ زرد مقابل سفید ورنگ نارنجی مقابل قرمز ورنگ سبز مقابل آبی می باشد.

2- در طی اجرای هرمرحله لایه مقابل شما نباید تا آخر اجرای آن مرحله تغییر نماید.(مثلا در شکل زیر رنگ قرمز لایه مقابل شما می باشد)

 

3- نامگذاری لایه های مکعب مطابق شکل مقابل است.

 

4- چرخش هر لایه در جهت عقربه ساعت ویا بسته شدن پیچ را با حروف مذکور وچرخش عکس آن را با همان حروف وعلامت (') نشان میدهند.مثلا چرخش مطابق با عقربه ساعت برای صفحه مقابل را با (F)وچرخش عکس آن را با ('F)نشان میدهند.

5-  مکعب روبیک کلا دارای 26 عدد مهره می باشد که شامل 6 مهره مرکزی و8 مهره گوشه ای و12 مهره لبه ای مطابق شکل می باشد.ضمنا مهره های مرکزی همیشه ثابت هستند.

حال بعد از یادگیری نکات فوق به حل مکعب می پردازیم:

مرحله اول:

این مرحله جایگذاری درست 4مهره گوشه و4 مهره لبه رنگ سفید است بطوریکه همزمان رنگ جانبی مهره های گوشه ای ولبه ای با رنگ مهره مرکزی صفحات قرمز وسبز ونارنجی وآبی مطابقت داشته باشد.

تمام حرکات این مرحله بصورت چندحرکت رفت وبرگشتی است وبسته به این که کدام مهره باید جابجا شود فرمول آن متفاوت است(این مرحله از طرفی سخت ترین واز طرفی ساده ترین مرحله می باشد)در اشکال زیر اکثر حالات وروش جابجایی آنها توضیح داده شده است(توجه شود که رنگ قرمز بعنوان مثال بعنوان لایه مقابل ترسیم شده وممکن است رنگ دیگری در عمل در لایه مقابل شما قرارگیرد )

 

 

اگر مهره مورد نظر در محلی غیر از محلهای نشان داده شده در اشکال فوق باشد با کمی دقت می توانید آن را جابجا کرده ومطابق یکی از اشکال بالا آن را در محل مناسب قرار داد.

در آخر این مرحله مکعب شما بصورت زیر درخواهد آمد.

 

 

مرحله دوم:

بعد از اتمام مرحله اول باید مکعب را زیر ورو کنیم بطوری که رنگ زرد بالا قرارگیرد.

 

بخش"الف"

در این مرحله با توجه به چیدمان بوجود آمده حداکثر باید 4 مهره لبه ای را در لایه دوم درست کنیم.ابتدا در لایه بالا هر مهره لبه ای که فاقد رنگ زرد باشد باید انتخاب شود.( اگر هیچکدام از مهره های لبه ای فاقد رنگ زرد نباشندبه بخش "ب" مراجعه شود.) سپس با توجه به رنگ جانبی آن مهره لایه بالا را طوری بچرخانید که رنگ جانبی آن بالای مهره مرکزی همرنگ آن قرار گیرد سپس همان صفحه را به عنوان لایه مقابل انتخاب نمایید.حال 2 حالت وجود دارد یا باید آن مهره به سمت راست جابجا شود ویا به سمت چپ .(مثلاً در شکل زیر مهره لبه ای با رنگ جانبی نارنجی ورنگ فوقانی آبی باید به سمت راست جابجا شود.واگر رنگ فوقانی سبز باشد باید به سمت چپ جابجا شود.)

توجه شود که منظور از جابجایی مهره منظور این است که مهره مذکور مانند شکل زیر جابجا شده بطوریکه رنگ آبی آن در لایه سمت راست قرار میگیردو نهایتاً چیدمان بقیه مهره ها تغییر نمیکند.

 

     برای حالت راست گرد از فرمول  (URU'R'U'F'UF )  استفاده می شود.

      برای حالت چپ گرداز فرمول    ('U'L'ULUFU'F)  استفاده می شود.

بعد از اتمام مرحله دوم 2 لایه زیرین تکمیل شده است .

بخش "ب"

گاهی اوقات پیش می آید که مهره لبه ای مورد نظر بصورت نادرستی در محل خود  قرارگرفته است  ودر واقع در لایه بالا هیچ مهره لبه ای که فاقد رنگ زرد باشد وجود نداشته ولی هنوز این مرحله به پایان نرسیده است برای رفع مشکل باید ابتدا یکی از مهره های لبه ای لایه بالا را با یکی از فرمولها جابجا نمایید.حال میتوانید مجدداً یکی از فرمولها را اجرا نموده تا مشکل حل شود.

 در انتهای مرحله دوم مکعب شما بصورت شکل زیر در خواهد آمد.

 

مرحله سوم:

در این مرحله فقط مهره های لبه ای رنگ زرد درست می شود(بدون در نظر گرفتن رنگ جانبی آنها).

برای انتخاب صفحه مقابل 3 حالت وجود دارد:

اگر فقط رنگ مرکزی صفحه بالا زرد باشد فرقی ندارد که کدام لایه را مقابل خود بگیرید.

اگر همزمان 2مهره لبه ای مجاور زرد باشد بصورت شکل زیر صفحه مقابل انتخاب می شود.

 

اگر همزمان 2مهره لبه ای مقابل زرد باشد بصورت شکل زیر صفحه مقابل انتخاب می شود.

 

بعد از انتخاب صفحه مقابل از فرمول ('FRUR'U'F) استفاده میشود. البته ممکن است لازم باشد که چند بار از فرمول استفاده شود تا این مرحله تکمیل شود.

 ونهایتاً به شکل زیر در خواهد آمد. البته ممکن است همزمان  رنگ زرد تعدادی از 4 مهره گوشه ای  هم در صفحه بالا قرار گیرد.

 

 

مرحله چهارم:

برای انتخاب صفحه مقابل 3 حالت وجود دارد:

اگر 2 مربع گوشه ای لایه بالا فاقد رنگ زرد باشد باید طوری مکعب را در دست بگیریم که حداقل یک مربع با رنگ زرد(رنگ لایه بالا )در گوشه بالا وسمت چپ لایه مقابل شما باشد.

 

اگر 3 مربع گوشه ای لایه بالا فاقد رنگ زرد باشد ابتدا مکعب را طوری در دست میگیریم که 4 مربع رنگ زردمجاور هم در لایه بالا ودر گوشه پایین وسمت چپ باشد حال در این حالت لایه مقابل شما مشخص میشود.

 

اگر 4 مربع گوشه ای  لایه بالا فاقد رنگ زرد باشد باید لایه مقابل را طوری انتخاب کنیدکه  2 مربع رنگ زرد در لایه  سمت چپ شما باشد.

 

بعد از انتخاب صفحه مقابل از فرمول ('RUR'URUUR) استفاده میشود. البته ممکن است لازم باشد که چند بار از فرمول استفاده شود تا این مرحله تکمیل شود.

در پایان این مرحله تمامی رنگ زرد بدون توجه به رنگهای جانبی زرد خواهد شد.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله رنگهای جانبی مهره های گوشه ای در محلهای درست قرار خواهند گرفت. قبل از شروع این مرحله لایه بالا را طوری بچرخانید که یک ویا 2 مهره گوشه ای در جای مناسب قرار گیرند(یعنی رنگ جانبی وجوه آن با رنگ لایه های مجاور آن یکی باشد) سپس آن مهره ها را در لایه پشتی (B)قرار داده وفرمول آن را اجرا کنید.

توجه شود که اگر یک مهره درست در لایه پشتی باشد فرمول 2بار واگر 2مهره درست در لایه پشتی قرار گیرد فرمول یک بار اجرا میشود. ('R'FR'BBRF'R'BBRRU)                  

مرحله ششم:

 این فرمول برای جابجایی مهره های لبه ای است .اگر هیچکدام از مهره های لبه ای در جای درست نباشند هر لایه ای که مقابل شما باشد تفاوتی نخواهد داشت ولی اگر 3 مهره لبه ای در جای درست نباشند باید طوری مکعب را در دست بگیرید که مهره لبه ای که در جای درست است در لایه پشتی (B) قرار گیرد.حال باید از فرمول زیر استفاده نمود.

  (FFULR'FFL'RUFF)                     

البته ممکن است با توجه به نوع چیدمان لازم باشد که چند بار از فرمول استفاده شود تا این مرحله تکمیل شود.

اکنون مکعب روبیک شما حل شده است.تبریک عرض میکنم موفق باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۰
Sama

نظرات  (۳)

سلام وبلاگ آموزشی خوبی هست .ولی شکل و توضیحایی که دادید کامل تر می تونست باشه . برایه مبتدی لازم هست که اجرای لوگاریتم هارو توضیح بدید .یا در دوتا از شکل ها شما از چرخش ردیف وسطی استفاده کردید.یا حداقل شکل ها این رو میرسونه.

سلام, کاش تصاویر طوری بارگذاری می شدند که لایه مقابل را مشخص می کردند.

من در گوشه های آخر بودم که روییم دوباره به هم ریخت. برای یک مبتدی تعیین لایه روبرو سخت است.

من این روشو بلدم 

این سریع ترین نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی