نا محدود

قدر تو به اندازه ی صبر توست و رازهایت نهفته در صبرهایت ، اصلا تو آمده ای که صبر کنی..

نا محدود

قدر تو به اندازه ی صبر توست و رازهایت نهفته در صبرهایت ، اصلا تو آمده ای که صبر کنی..

نا محدود

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

نکاتی کاربردی که باعث بهبود تمرکز می‌شود

نکاتی کاربردی که باعث بهبود تمرکز می‌شود

همیشه حفظ تمرکز روی موضوعات کار ساده‌ای نیست؛ اما راه‌هایی وجود دارند که به ما در افزایش تمرکز کمک می‌کنند

آیا تا به حال از انجام همزمان چند وظیفه کلافه شده‌اید؟ احتمالا با این‌که از تمام ابزارهای موجود برای افزایش تمرکز، استفاده کرده‌اید اما آن‌ها به‌جای کمک، باعث اختلال در آن شده‌اند.

داده‌های زیادی اثبات می‌کند، چندوظیفه‌گی تاثیر بسزایی بر بهره‌وری دارد. مطالعات نشان می‌دهد، انسان‌ها، فقط گمان می‌کنند که استعداد انجام چند کار همزمان را دارند؛ اما در حقیقت آن‌ها فقط وظیفه خود را تغییر می‌دهند. در حقیقت به‌جای این که چندکار همزمان را به‌طور موثر انجام دهند در ازای هدر دادن تمرکز خود کار بعدی را جایگزین کار قبلی می‌کنند.

چرا تمرکز کردن سخت شده؟

اگر هنوز هم تمرکز روی چند وظیفه را مفید‌تر از انجام یک کار می‌دانید، تست زیر را که توسط یانا وینستن طراحی شده است انجام دهید:

حروف الفبا و اعداد ۱ تا ۳۲ را در نظر بگیرید.

۱.ابتدا حروف الفبا را به ترتیب بازگو کنید و پس از آن از عدد ۱ تا ۳۲ را بشمرید.

۲.حال سعی کنید آن‌ها را پشت سرهم (۱،الف، ۲ ، ب، ۳ و ...) بازگو کنید.

مورد دوم همان جایگزین کردن وظایف است که در موردش صحبت کردیم و به مراتب زمان بیشتری برای انجام آن مورد نیاز است. اگر در انجام همین تست ساده ذهن ما دچار مشکل می‌شود، زمانی که وظایف پیچیده‌تر شده و این فرایند نیز هرروز تکرار شود، چقدر از زمان و تمرکز ما هدر می‌رود. هر‌ کارآفرین موفق که کسب‌و‌کاری سود‌ده را راه اندازی کرده، تمرکز خود را بر یک موضوع معطوف کرده است و به خوبی می‌داند که جاگزین کردن وظایف تمرکز را کاهش می‌دهد. در ادامه ۴ نکته‌ای که باعث افزایش تمرکز می‌شود، آورده شده‌است.

محیط اطراف خود را خلوت کنید

تلفن همراه خود را خاموش کنید. هنگامی که در محل کار به صفحه مانیتور خیره شدید و در حال انجام وظایف خود هستید مغز در این حالت به دنبال موارد جدیدی می‌گردد تا توجهش را جلب کند. در این شرایط تلفن همراه تنها وسیله‌ای است که باعث حواس‌پرتی می‌شود. البته فقط به‌دلیل صدای زنگ آن نیست، بلکه دلیل دیگر، تمایل ما به چک کردن شبکه‌های اجتماعی است.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به جلوگیری از حواس‌پرتی کمک می‌کنند. از طرف دیگر نیز ابزارهایی هستند که مانع تمرکز هستند. فیسبوک یکی از رسانه‌هایی است که موجب می‌شود شما زمان و تمرکز زیادی را از دست بدهید. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از  افزونه News Feed Eradicator گوگل کروم استفاده کنید. این افزونه پیام های فیسبوک را حذف کرده و به‌جای آن نقل قول‌های الهام بخشی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

StayFocusd یکی دیگر از افزونه‌هایی است که با مسدود کردن سایت ها باعث حفظ تمرکز شما می‌شود. با این افزونه، زمان سپری شده در برخی سایت‌ها را محدود کنید. اگر در طول روز  ۳۰ دقیقه را صرف فیسبوک می‌کنید در این افزونه وارد کنید.زمانی که ۳۰ دقیقه طی شد، این برنامه صفحه‌ی فیسبوک شما را مسدود می‌کند.

Freedom نیز از جمله برنامه‌های مسدودکننده وبسایت‌ها است. هیچ کدام از این ابزار ها جایگزین انضباط شخصی نیستند؛ اما به شما کمک می‌کنند که در مسیر درست حرکت کرده و در ضمن، عادت های مخرب خود را اصلاح کنید.

مطالعه کنید

مطالعه

باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده حداقل ۱ ساعت در روز را به مطالعه اختصاص می‌داد. وارن بافتبه دانش آموزان توصیه می‌کرد که روزانه ۵۰۰ صفحه مطالعه داشته باشند. او این کار را سرمایه گذاری با سود مرکب نام‌گذاری کرده است. وی بیان می‌کند که  تمرکز بر مطالعه در حدود ۳۰ دقیقه به طرز شگفت آوری نه تنها باعث بهبود تمرکز می‌شود بلکه سایر مهارت‌های ذهنی را نیز بهبود می‌بخشد. البته مطالعه مفید با کتاب خواندن متفاوت است. ابزارهایی مثل تبلت و کیندل ممکن است باعث راحتی در خواندن شوند اما احتمال حواس‌پرتی را افزایش می‌دهند. این ابزارها در حقیقت کیفیت مطالعه را از «خواندن عمیق» به «روزنامه خوانی» کاهش می‌دهند.

ورزش کنید 

همه‌ی ما این جمله را شنیده‌ایم که عقل سالم در بدن سالم است. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما حقیقت دارد. ورزش و تمرینات فیزیکی علاوه‌بر تاثیری که روی سلامت بدن دارند، باعث سلامت و بهبود عملکرد ذهن نیز می‌شوند. وندی سوزوکی استاد علوم اعصاب دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب ذهن سالم، در برنامه تد بیان کرد که تمرین باعث بهبود تمرکز در بلند مدت می‌شود و اثر کوتاه‌مدت آن نیز حداقل ۲ ساعت توجه شما بر موضوعات را افزایش می‌دهد. 

تمرینات ذهنی را جدی بگیرید

تمرکزمدیتیشن، ذهن‌آگاهای یا تمرین‌های معنوی نیز از جمله راه‌های مفید برای کاهش استرس و افزایش توجه بر موضوعات است. شرکت‌هایی مثل گوگل، نایکی و اپل نیز به کارمندان خود توصیه کرده‌اند که این تمرینات را انجام دهند. گزارشی که بر اساس ۴ هزار مطالعه در نشریه مجله مدیریت منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که مدیتیشن و دیگر تمرینات معنوی در بهبود تمرکز، احساسات، شناخت از خویش تاثیر زیادی دارند.

حفظ تمرکز برای راه اندازی کسب و کار در دنیای امروز کار ساده‌ای نیست اما با رعایت نکاتی که ذکر شد می‌توان به‌صورت تدریجی تسلط خود را افزایش داد.

منبع

  • limitless

تمرکز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی