LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

آشنایی با سایت کدال و صورت های مالی

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۸، ۰۵:۳۷ ب.ظ

برای درک بهتر رابطه درآمد و سود نیاز هست گزارشات شرکت ها را بررسی کنیم و متوجه شویم که این دو از چه عواملی تشکیل شده اند.
ممکن است یک شرکت از چندین طریق درآمد کسب کند یا اینکه هزینه پرداخت کند.
اما اگر بخواهیم در مورد درآمد و هزینه و سود یک شرکت صحبت کنیم حتماً بایستی به سراغ صورت سود و زیان آن شرکت برویم.
همانطور که از اسم صورت سود و زیان مشخص است، این گزارش به ما نشان می دهد که شرکت چقدر درآمد داشته؟ چقدر هزینه داشته؟ و در نهایت سود این شرکت چه عددی بوده است؟
برای اینکه گزارش های مالی شرکت ها را ببینیم (منظور از شرکتها، شرکتهایی است که در بازار سهام فعالیت می کنند) بهترین منبع سایت کدال هست. پس حتماً به آن مراجعه کنید.

چه گزارش‌هایی در کدال قرار دارد و ما چگونه باید از این سایت استفاده کنیم؟

مهمترین گزارشات مالی شرکتها همان صورتهای مالی هستند که به آنها گزارشات مالی گفته میشود.
در واقع صورت های مالی یک سری اطلاعات مالی در خصوص فعالیت های شرکت به ما می دهند. مثلا اینکه شرکت به چه صورتی بوده است؟ عملکردش به چه صورتی بوده؟ و این که وضعیت مالی آن شرکت به چه صورت است؟ همچنین در مورد ورود و خروج جریان پول نقد به شرکت صحبت می کند و …

صورت های مالی:

ما در کل چهار نوع صورت مالی داریم. اولین آن ترازنامه هست که در مورد آن بعد صحبت خواهیم کرد.
مورد دوم صورت سود و زیان شرکت است. در تحلیل بنیادی مهمترین گزارش به صورت سود و زیان است که تاکید زیادی یر این گزارش می شود. در واقع درآمد و هزینه های شرکت را به ما نشان می دهد.
مورد سوم صورت جریان وجوه نقد است که می خواهد به ما بگوید در طی یک دوره، چقدر وجه نقد از شرکت خارج و یا به آن وارد می‌شود و خالص این مقدار را به ما نشان می دهد.
مورد چهارم هم صورت سود و زیان جامع است. اشاره‌ای به آن می کنیم ولی زیاد برای ما کاربرد ندارد.
اما مهمترین مورد “صورت سود و زیان” است که اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع بازار سهام به این مورد نگاه ویژه ای دارد.
در مرتبه دوم ترازنامه و کمی حرفه ای تر صورت جریان وجوه نقد شرکت ها هست. اگر بخواهیم به سایت‌کدال مراجعه کنیم، آدرس سایت www.codal.ir است که فعالیت آن در خصوص گزارش های مالی شرکت‌ها می باشد.
در واقع این سایت زیرمجموعه سازمان بورس است. اطلاعات ناشران یا همان اطلاعات شرکت های بورسی در مرتبه اول در سایت کدال قرار می گیرد.

در واقع کدال سایتی است که اطلاعات دست اول شرکت‌ها در آن قرار می گیرد.
وقتی که این سایت را باز می کنید به این شکل سایت برای شما نمایش داده می شود.

اطلاعاتی که شرکت ها در این  سایت قرار می دهند به ترتیب جدیدترین اطلاعات است که منتشر کرده اند.

بخوانید  چگونه به عنوان یک موسیقیدان ثروتمند و پولدار شویم + عکس

در این سایت همه شرکت های بورسی و فرابورسی اطلاعات خود را منتشر می کنند. منظور از اطلاعات، گزارش‌های مالی یا شفاف سازی ها است.

در تصویر نماد حسیر یا ریل سیر کوثر نمایش داده شده است که گزارش یک ماهه خود را در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ . در قسمت مشخص شده می توانید گزارش نماد را به فرمت های مختلف (html,pdf,excel) انتخاب کنید و دانلود کنید.

به فرض می خواهیم صورت‌های مالی شرکت “پتروشیمی پردیس” را ببینم. شرکت پتروشیمی پردیس نمادش “شپدیس” هست که در بازار سهامش قابل معامله است.

همانطور که خدمت شما عرض کردیم در تحلیل بنیادی در واقع هدف ما این است که ببینیم به طور مثال سهم شپدیس که در این تصویر ۶۰۶ تومان معامله می‌شود آیا ارزش واقعی و ذاتی این سهم بیش از ۶۰۶ تومان هست؟ یا اینکه کمتر از این مبلغ می ارزد؟

 اگر بیشتر باشد، یعنی اینکه ۷۰۰ تومان ارزش واقعی اش باشد ما اقدام به خرید این سهم می‌کنیم چرا که معتقدیم قیمت سهام در بازار به مرور به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شود. اما اگر ارزش ذاتی و واقعی اش کمتر از قیمت بازار و ۶۰۰ تومان بود ( به عنوان مثال ارزش ذاتی سهم ۵۰۰ تومان باشد) ما این سهم را خریداری نمی کنیم و یا اگر مالکش باشیم اقدام به فروش آن می‌کنیم.

اما به سراغ صورتهای مالی این شرکت که پتروشیمی پردیس هست برویم.

روی گزینه گزارش‌های مالی کلیک می کنیم و بعد جستجوی اطلاعیه ها را انتخاب می کنیم. بعد از اینکه کلیک کردید می توانید نام یا نماد آن شرکت را وارد کنید. نماد شرکت پتروشیمی پردیس را می توانید سرچ کنید و اطلاعات مد نظر خود را پیدا کنید. حتی می توانید فیلتر کنید که چه نوع اطلاعیه ای را از این شرکت می خواهید و اگر  جستجوی اطلاعیه را انتخاب کنید اطلاعاتی که این شرکت (یا همان شپدیس) منتشر کرده است را می توانیم کامل مشاهده کنید و می توانید صفحات قبل که اطلاعات تاریخ های گذشته هست را کامل ببیند و بررسی نمایید.

قبل از اینکه بخواهیم صورت مالی را باز کنیم لازم است که در خصوص صورتهای مالی توضیحی داشنه باشم.

صورتهای مالی می توانند سالیانه و یا میان‌دوره ای باشند. وقتی می‌گوییم سالیانه یعنی اینکه برای یک سال (۱۲ ماه یا ۳۶۵ روز) و اطلاعات مالی آن شرکت را به ما گزارش می دهد. اما وقتی می‌گوییم میان‌دوره‌ای منظورمان ۶ ماهه، ۹ ماهه است. در واقع این میان دوره‌ای ها گزارش‌های فصلی هستند که شرکت‌ها منتشر می کنند و روی کدال می توانید مشاهده نمایید.

صورت های مالی می توانند واقعی و پیش بینی شده باشند…پیش بینی شرکت منظور ما همان بودجه شرکت از عملکرد یک سال آتی خودش است.

صورتهای مالی واقعی یعنی چیزی که در گذشته اتفاق افتاده.  به ما می‌گوید که در واقعیت چه اتفاقاتی برای شرکت افتاده، چه مقدار توانسته سود کسب کند و یا اینکه چه مقدار درآمد و چقدر هزینه متحمل شده است.

 اما صورت مالی پیش بینی می خواهد به ما بگوید که در یک سال بعد، شرکت چه مقدار سود می تواند محقق کند.

برای بررسی صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت سال مالی که شرکت‌ها مبنا قرار می دهند یک سال است. سال مالی می تواند از ابتدای سال باشد تا انتهای سال و یا می‌تواند از ابتدای فصل دوم سال باشد تا انتهای فصل اول سال بعد.

بخوانید  ۵ راه هوشمند ، تاثیر گذار برای رسیدن به ثروت قسمت دوم (ذخیره سازی از طریق حرفه)

به این نکته باید توجه کرد که سال مالی هر تاریخی می‌تواند باشد اما قطعاً یک سال است که همان ۳۶۵ روز است.

شرکت ها یک سال را مبنا قرار می دهند که شرکت ها عملکرد و  میزان درآمد و هزینه خود را طی یک سال گزارش دهند.

اما برای نمونه صورتهای مالی واقعی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۹۵ این شرکت را می‌خواهیم ببینیم که چه گزارش هایی را به ما نشان می‌دهند.

سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۹۵ یعنی سال مالی این شرکت ۳۱ شهریور ماه هست از ابتدای مهرماه یعنی از یک مهرماه شروع می شود تا انتهای شهریور ماه که همان ۳۱ شهریور ماه است.

 صورت های مالی می توانند حسابرسی شده باشند و می توانند حسابرسی نشده باشند طبیعتا شرکت ها می توانند از حسابرس درخواست کنند که اطلاعات مالی آن شرکت را بررسی نماید  و ببیند که آیا از نظر استانداردهای تعریف شده حسابداری و حسابرسی آیا صورت های مالی دارای ایراد و مشکلی هستند یا خیر؟

یا اگر ایرادی در گزارش‌های مالی هست ایراد آن را به هیئت مدیره شرکت گزارش دهند.

اما صورت مالی واقعی ۱۲ ماهه شرکت پتروشیمی پردیس را از سایت کدال باز کردیم.(درتصویر فوق مورد یکی مانده به آخر) اگر مشاهده نمایید نوشته شده نماد شپدیس و صورت های مالی منتهی به ۳۱ شهریور و گزارش حسابرسی شده است چون در پرانتز عنوان شده که حسابرسی شده است.

همانطور که قبلا توضیح دادیم، فرمت های خروجی مشخص شده است و تا زمانی که فایل ضمیمه وجود دارد حتماً باید ابتدا فایل ضمیمه را بازکنید اما اگر فایل ضمیمه وجود نداشت باید فایل پی دی اف را باز کنید و محتویات آن را بخوانید.

در فایل ضمیمه یک فایل pdf وجوددارد ، فایل pdf را دانلود کنید که مشاهداه کنید گزارشهای مالی چه اطلاعاتی را می توانند ارائه دهند.

pdf را که مشاهده کنید در ابتدای گزارش های مالی حسابرسی شده و گزارش حسابرس مستقل آن شرکت ارائه می شود در واقع در آن گزارش مقدماتی آمده است که حسابرس توضیح می دهد که مسئولیت اطلاعات مالی این شرکت به عهده مدیریت و هیئت مدیره آن شرکت است و در خصوص مبانی اظهارنظر خود می‌گوید که حسابرس صورت‌های مالی را حسابرسی و بررسی می‌کند. حسابرس در واقع بازرسی هست برای صورتهای مالی آن شرکت.

حسابرس در واقع صورتهای مالی که بررسی می‌کند ۴ حالت دارد: یا می‌گوید که صورت‌های مالی مقبول است که یعنی مشکلی ندارد و ایرادی در صورتهای مالی نیست.

یا اینکه می گوید صورتهای مالی مشروطه است که این گزارش را شما دارید مشاهده می کنید نوشته مبانی اظهار نظر مشروط

در حالت مشروط می گوید صورتهای مالی مشکلی ندارد به استثنا و تا سه مورد است که اگر اینها اصلاح شوند برای صورتهای مالی هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.

بخوانید  تکامل پول به همراه تاریخچه مختصر هر کدام از جایگزین های آن در طول تاریخ

مبانی اظهار نظرش می‌تواند مربوط باشد به اینکه صورت‌های مالی درست تهیه نشده و ایراد آن، ایرادات اساسی داخل صورتهای مالی هست .

می‌تواند عدم اظهار نظر باشد که این بدترین حالت گزارش حسابرس است و عموما زمانی اتفاق می افتد که شرکت اطلاعاتی در اختیار حسابرس قرار ندهد که بخواهد صورت های مالی را بررسی کند.

برای افرادی که تحلیلگر بنیادی هستند مبانی اظهارنظر حسابرس خیلی مهم است.

در اظهار نظر مشروط توضیح داده می شود که مثلا شرکت مطالباتی داشته و این مطالبات فعلاً وصول نشده و اگر وصول شود می‌تواند اتفاقات با اهمیتی در شرکت رخ دهد. می توانید نظرهای حسابرس را مطالعه کنید که متوجه شوید چه مشکلاتی در صورت مالی آن شرکت وجود داشته است.

اگر به قسمت پایین تر صفحات رجوع کنید، ابتدا ترازنامه شرکت آورده شده (در خصوص ترازنامه در بخش مجامع حتماً توضیح داده می شود) در مجامع اینکه ترازنامه چی هست و چه اطلاعاتی به ما می دهد را حتماً توضیح می‌دهیم.

اما صورت مالی بعد صورت سود و زیان شرکت هست. صورت سود و زیان شرکت به ما می خواهد بگوید که در طی یک دوره (یک دوره می تواند چند روز باشد، چند ماه باشد یا اینکه می تواند یک سال باشد) به ما می گوید که عملکرد شرکت به چه صورتی است.

می گویند که صورت سود و زیان شبیه دوربین فیلمبرداری می ماند.

فرض کنید که شما بالای در ورودی کارگاه خود یک دوربین فیلمبرداری قرار می دهید و از ابتدای سال یا ابتدا دوره کلید استارت آن دوربین را فشار می دهید و دوربین شروع می کند به فیلمبرداری تا انتهای سال که شما استاپ را می‌زنید کل اتفاقات که در شرکت شما رخ می‌دهد را ضبط می‌کند و این اطلاعات را رکورد می‌کند. اما در شرکتها این اطلاعات در واقع با اعداد و ارقام بیان می شوند.

یعنی شما اگر هزینه‌ای را پرداخت کنید در این دوربین فیلمبرداری این هزینه به ریال ثبت می‌شود و این صورت سود و زیان برای یک لحظه نیست بلکه برای یک بازه زمانی هست که شما می‌توانید در خصوص آن شرکت ببینید که چه عملکردی داشته و اینکه آن شرکت در آن دوره سود کسب کرده است یا زیان!

پیش تر اشاره کردیم و گفتیم که درآمد با سود متفاوت است در واقع سود برابر است با درآمد منهای هزینه پس نباید درآمد را با سود یکی دانست اما این صورت های مالی که شما مشاهده می کنید و فرمت سود و زیان همیشه به این صورت است که ابتدا اسم شرکت را می نویسند و بعد از آن نوشته می شود که “صورت سود و زیان” و این نشان می دهد که گزارشی که شما مطالعه می‌کنید در واقع صورت سود و زیان برای آن شرکت مدنظر است.

در انتها عنوان می‌شود که این صورت سود و زیان برای چه دوره ای هست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی