شاخصهای اندازهگیری مطلق و نسبی تمرکز
مشخصات این روش |
شاخص |
|
منحنی تمرکز تصویر گرافیکی از درجه تمرکز در صنعت میباشد، که محور افقی و محور عمودی به ترتیب بر حسب تعداد بنگاهها و درصد سهم از کوچک به بزرگ در نظر گرفته میشوند. که در این صورت منحنی تمرکز از پایین به بالا محدب خواهد شد و هرچه شیب بیشتر باشد بیانگر آن است که میزان تمرکز در بازار بالاتر است. اگر بازار مساوی بین بنگاهها توزیع شده باشد، در این صورت نقاط مختصات روی نیمساز قرار میگیرد و در غیر آن صورت نقاط در محور مختصات پراکنده خواهند بود. (قانون رقابت،1384، ص 26) |
منحنی تمرکز |
شاخص نسبی تمرکز |
این شاخص نسبتی از محصول بازار که توسط n بنگاه بزرگتر تولید میشود را مشخص میسازد و از جمله متداول ترین شاخص اندازهگیری تمرکز است که در اکثر مطالعات تجربی از این شاخص استفاده میشود. N اختیاری انتخاب میشود. دامنه این شاخص بین صفر تا صد است، که عدد100 مبین یک بنگاه در بازار و عدد صفر بیانگر تعداد بیشماری بنگاه با سهم کوچکی از بازار است. (کاشی،1377، ص 105) |
نسبت تمرکز چند بنگاه برتر |
شاخصهای مطلق تمرکز |
در این شاخص اطلاعات تمامی بنگاههای صنعت منظورمیشود، از این رو آن را شاخص اطلاعات کامل مینامند و مقدار آن معادل مجموع مجذور سهم بازاری تمامی بنگاههای صنعت است و به این دلیل بر اهمیت بنگاههای بزرگتر به وسیله تخصیص وزن بیشتر به آنها تاکید میگردد. (کاشی،1377، صص 112-106) |
هرفیندال- هیرشمن |
|
این شاخص معیار معکوس تمرکز است یعنی هنگامی که آنتروپی افزایش مییابد، تمرکز کاهش مییابد. این شاخص از جمع وزنی سهم بازار بنگاهها بدست میآید، به طوری که به سهم هر بنگاه وزنی معادل داده میشود. دامنه تغییرات این شاخص بین صفر و Log n است، هر چه به صفر نزدیکتر باشد، بازار انحصاریتر و هرچه به Log n نزدیکتر باشد، بازار رقابتیتر میباشد و به بررسی تحولات سهم بازاری بنگاههای کوچک میپردازد. (یوسفی، 1384، ص320) |
آنتروپی |