LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

آلت کوین چیست؟

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷ ق.ظ

Altcoin ترکیبی از دو کلمه Alt از ریشه‌ Alternate به معنای جایگزین شدن و Coin به معنای سکه است که در نهایت کلمه آلت‌ کوین را می‌سازد. همانطور که از اسم آن پیداست آلت کوین جایگزینی است برای بیت کوین. چرا بیت کوین؟

زیرا بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که در جهان معرفی شد و اجرا و به کارگیری آن به موفقیت انجامید و راه را برای ارزهای دیجیتال دیگر باز کرد. اما اتفاقی که پس از آن افتاد این بود که هر یک از رمزارزهایی که پس از بیت کوین ساخته شدند به کاربران این اطمینان را می‌دادند که دیگر در این آلت کوین‌ها خبری از محدودیت‌های موجود در بیت کوین نخواهد بود و ویژگی‌های جدید به طور حتما آنها را شگفت‌زده می‌کند.

بنابراین اولین چیزی که به ذهن می‌رسید این بود که آلت کوین‌ها برای رقابت با بیت کوین می‌بایست خصوصیات رقابتی چشمگیری داشته باشند.

با تکامل و پیشرفت بیشتر آلت‌ کوین‌ها انواع متفاوتی معرفی شدند که هر یک ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌کردند. برخی از انواع اصلی آلت کوین عبارتند از:

ارزهای رمزپایه مبتنی بر ماینینگ (Mining-based Cryptocurrencies)

استیبل کوین‌ (ارز دیجیتال باثبات) (Stablecoins)

توکن‌های اوراق بهادار (Security tokens)

توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

مسئله‌ جداسازی این مفاهیم و دسته‌بندی‌ دقیق‌تر آنها همچنان در حال توسعه است که اگر این روند ادامه یابد، در آینده منظور از واژه‌ آلت کوین فقط ارزهای رمزپایه مبتنی بر ماینینگ، غیر از بیت کوین خواهد بود اما به یاد داشته باشید که برای یک آلت کوین اینکه در بیش از یک دسته‌بندی قرار بگیرد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که داشتن ویژگی‌های متنوع و در عین حال کاربردی از مزایای آن به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی انواع نام برده از آلت‌ کوین‌ها می‌پردازیم:

آلت‌ کوین‌های مبتنی بر ماینینگ (Mining-Based Altcoins)

بدست آوردن کوین‌ در آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ (و یا استخراج) فرآیندی استخراجی دارد، به این معنا که برای بدست آوردن کوین‌های جدید ماینرها می‌بایست مشکلات چالش‌ برانگیز باز کردن قفل بلوک‌ها را حل کنند. شباهت این دسته از آلت کوین‌ها به بیت کوین بیش از سایر آلت کوین‌هاست. در اوایل سال ۲۰۲۰ انواعی از بهترین آلت کوین‌ها در این گروه قرار گرفتند که از میان آنها از اتریوم (Ethereum) به عنوان بهترین آلت کوین شناخته شده مبتنی بر ماینینگ در فوریه ۲۰۲۰ نام برده شد.

ارز دیجیتال با ثبات (Stablecoin)

استیبل کوین‌ با کاهش نوسانات به دنبال بهبود بیت کوین است. این امر در عمل با گره خوردن ارزش این کوین‌ها به ارزهای موجود حاصل می‌شود. گزینه‌های محبوب برای پشتیبانی از آلت کوین دلار آمریکا، یورو و طلا است. لیبرا (Libra) ارز دیجیتال متعلق به فیس بوک سرشناس‌ترین استیبل کوین است که تاکنون شناخته شده است.

توکن‌ های اوراق بهادار (Security tokens)

این دسته از آلت کوین‌ها متصل به یک کسب و کار هستند که به طور معمول در آفرهای اولیه کوین (ICO) ارائه می‌شوند. توکن‌های اوراق بهادار به سهام‌های سنتی شباهت دارند و اغلب نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت در مشاغل را نوید می‌دهند.

توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

همان طور که از نام این دسته از آلت کوین‌ها پیداست، توکن‌های ابزاری خدمات‌رسانی را بهبود می‌بخشند و گاهی به عنوان بخشی از ICO به فروش می‌رسند. ICO Initial Coin Offering به معنای عرضه اولیه کوین است که کاربران در صورت خرید آن به شبکه بلاک‌چین متصل می‌شوند.

فایل کوین (Filecoin) مثالی عالی از یک توکن ابزاری است که در ICO ارائه می‌شود. فایل کوین‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل، قابل تعویض باشند.

نمونه ‌های اولیه آلت کوین

نمونه اولیه آلت کوین

نِیم کوین (Namecoin)

ابتدایی‌ترین آلت‌ کوین قابل ذکر، نیم کوین است که در آوریل سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این آلت کوین مبتنی بر کد بیت کوین ساخته شد و الگوریتمی که مورد استفاده قرار داده بود همان اثبات کار مشابه در بیت کوین بود. نیم کوین مانند بیت کوین به ۲۱ میلیون کوین محدود می‌شد اما با وجود این شباهت‌ها، این آلت کوین توانست با افزایش حریم خصوصی دامنه‌های کاربر، از بیت کوین جدا شود.

نیم کوین به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از دامنه‌های bit مخصوص به خودشان نام‌نویسی کرده و فرایند ماینینگ را آغاز کنند؛ هدف از این کار، افزایش امکان ناشناس ماندن و مقاومت در برابر سانسور بود.

لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین (Litecoin) در اکتبر ۲۰۱۱ معرفی و به عنوان «نقره‌ای در مقابل طلای بیت کوین» نام‌گذاری شد. گرچه لایت کوین کد و عملکرد مشابهی با بیت کوین دارد اما از چند جهت اساسی با آن متفاوت است. اولین تفاوت فراهم آوردن امکان ماینینگ به تعداد دفعات بیشتر برای انجام معاملات در لایت کوین است. یعنی اگر هر ۲۰ دقیقه می‌توانید بیت کوین را استخراج کنید، در لایت کوین این زمان به ۲ دقیقه و نیم کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه پرداخت‌ها نیز بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرند.

این مطلب را حتما بخوانید:  معرفی بهترین ارزهای دیجیتال به تفکیک سهم بازار

لایت کوین در ارتباط با نحوه‌ی ماینینگ (استخراج کوین) قوانین متفاوتی با بیت کوین دارد؛ برای مثال، برای استخراج به سخت‌افزارهای گران قیمتی نیاز دارید، در حالی که لایت کوین‌ها را می‌توان با سخت‌افزار کامپیوترهای معمولی استخراج کرد.

تعداد کوین‌هایی که در لایت کوین قابل دسترسی هستند به طور دقیق چهار برابر بیت کوین با ۲۱ میلیون کوین است، که این عدد چیزی معادل ۸۵ میلیون کوین می‌باشد.

بیت کوین یا آلت کوین؟

بیت کوین یا آلت کوین

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود که کدام یک از این ارزهای دیجیتال به قدری کاربردی هستند که بتوانند جای پول‌های سنتی را بگیرند با توجه به اینکه بسیاری از مردم در سراسر جهان هنوز از وجود این ارزها بی اطلاع هستند.

افرادی که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت دارند طی سال‌های اخیر پیش‌بینی می‌کردند که این ارزها به زودی جای ارزهای فیات را خواهند گرفت. اما بسیاری از موسسات که پول سنتی را مورد استفاده قرار می‌دهند نسبت به مفهوم بلاک‌چین (و در مواقعی نسبت به ایده‌ کار با ارزهای دیجیتال در سراسر جهان) اخطارهایی را به مردم ابلاغ کردند.

با وجود اینکه هنوز ارزهای دیجیتال آن طور که حامیانش پیش‌بینی کرده بودند، در واقعیت مورد توجه واقع نشده است اما نشانه‌هایی از نفوذ این ارزها در کسب و کارهای سنتی دیده می‌شود حتی اگر به میزانی محدود باشد. بنابراین سوال این است که کدام ارز دیجیتال این شانس را دارد که به طور گسترده مورد پذیرش قرار بگیرد. ما در اینجا برخی از احتمالات را بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین

برای بسیاری، بیت کوین همان ارز رمزنگاری شده‌ای است که به احتمال زیاد در سطح وسیعی شاهد پیشرفت آن خواهیم بود. در حالی که هیچ لیست معتبری از کسب و کارهای سراسر جهان وجود ندارد که پرداخت با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را پذیرفته باشند.

به لطف دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین و شروع پلتفورم‌های نوپایی مانند شبکه پرداخت Flexa، هزینه سرمایه‌گذاران ارز رمزپایه کمتر از زمانی می‌شود که توکن‌های خود را در فروشگاه‌های آجر و ملات خرج می‌کنند. در واقع، در ماه مه سال ۲۰۱۹، فلکسا برنامه‌ای به نام SPEDN را راه اندازی کرد که به عنوان کیف پول ارز رمزنگاری شده عمل می‌کند. به این ترتیب، بیت کوین با در نظر گرفتن کاربرد به این صورت از رقیبان خود پیشی گرفت، چرا که در دنیای کسب و کارها پرداخت اهمیت زیادی دارد.

آلت‌ کوین‌ ها چگونه با پول سنتی رقابت می ‌کنند؟

رقابت آلت کوین با پول سنتی

انتظار می‌رود که آلت کوین‌ها به عنوان ارزهای جایگزین بیت کوین سطح پذیرش کمتری را در بین شرکت‌های بزرگ ببینند. طبق شواهد در لیست کاربران این ارزهای دیجیتال، تعداد کمی شرکت‌های بزرگ بین المللی هستند و بیشتر اسامی موجود در این لیست، صرافی‌های رمزنگاری شده و فروشگاه‌های تخصصی آنلاین هستند. این حقیقت نشان‌دهنده‌ وضعیت بقیه‌ آلت کوین‌ها است.

ما برای کسب اطلاعات بیشتر و داشتن نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی در میان منابع معتبر دیگری نیز جستجو کردیم. در این جستجو با UseBitcoins روبرو شدیم که یک دایرکتوری با بیش از ۵۰۰۰ کسب و کار و خرده‌فروش است. به طور تقریبی، همه آنها بیت کوین را پذیرفته‌اند اما اکثریت آنها ارزهای دیجیتال دیگر را قبول نمی‌کنند!

از طرف دیگر Coinmap نیز اعلام کرده که در حال حاضر حدود ۷۵ کسب و کار در شهر نیویورک آمریکا پرداخت با بیت کوین را قبول می‌کنند. برخی از این کسب و کارها به طور انحصاری با بیت کوین کار می‌کنند، به نحوی که هر یک دارای دستگاه خودپرداز بیت کوین مخصوص به خود هستند.

سخن آخر

در پایان، پیش‌بینی اینکه کدام ارز رمزنگاری شده به طور قطع می‌تواند وارد بازار واقعی شود کاری دشوار است. بیت کوین پیشرو است و از بزرگ‌ترین نام و بالاترین سقف بازار بهره می‌برد. با این حال، محبوبیت آلت کوین‌ها نیز تا حدی چشم‌گیر است. اما مسئله‌ای که با اطمینان می‌توان درباره‌ آن اظهار نظر کرد این است که هیچ ارز رمزپایه‌ای به طور موثر در هیچ نقطه از جهان از فیات پیشی نگرفته است.

منبع : خانه سرمایه 

نظرات  (۲)

When someone writes an piece of writing he/she maintains the thought of a user in his/her mind that how a user can know
it. Therefore that's why this article is great. Thanks!
۲۹ بهمن ۰۱ ، ۰۳:۰۲ طراحی باغ ویلا
Great weblog here! Also your web site so much up fast! What host are you
using? Can I get your associate hyperlink on your host?

I wish my web site loaded up as fast as yours lol

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی