LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

the secret of success is constancy to purpose

LIMITLESS

همانا به یاریِ اراده، باید از شر تفکر فانی رها شد.. «استیو تولتز»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

آشنایی با الگوی کنج

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۲۰ ق.ظ

 

wedge-pattern

ب

  •  
  •  

آموزشآموزش تحلیل تکنیکالپرایس اکشنروند ها

در ادامه مباحث مربوط به الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال به الگوی کنج میرسیم. با طلاچارت همراه باشید.

این الگو نیز مانند سایر الگوها دو نوع صعودی و نزولی دارد که با نام های Rising Wedge و Falling Wedge نامگذاری می شوند.

این الگو را هم می توان در دسته الگوهای برگشتی جای داد و هم در دسته الگوهای ادامه دهنده. بنابراین قاعده ای کلی در مورد آن وجود ندارد که بعدا به تفصیل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

شاید ذکر این نکته بد نباشد که اشتباهی که در بعضی از سایت ها مشاهده می شود این است که نام گذاری این الگو را بر اساس عملکرد بعد از تکمیل شدن آن انجام می دهند. به عنوان مثال به الگوی Rising Wedge (که ترجمه آن به فارسی نیز “کنج صعودی” می شود)، نام “کنج نزولی” را می دهند که کاملا اشتباه است و نامگذاری باید بر اساس شکل ظاهری الگو انجام شود.

 

الگوی کنج صعودی (Rising Wedge)

این الگو از دو خط روند صعودی همگرا تشکیل می شود. این بدان معناست که این دو خط روند هر دو به سمت بالا در حرکت می باشند اما زاویه حرکتی آنها به شکلی است که اگر تا انتها آنها را ادامه دهیم، سر انجام در نقطه ای یکدیگر را قطع خواهند کرد.

شکل ساده این الگو را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، به مانند الگوی مثلث در این الگو نیز فشردگی قیمت را داریم که این احتمال را به ما می دهد که شاید بعد از تکمیل شدن الگو شاهد حرکت قدرتمندی باشیم. البته در همه موارد نیز چنین چیزی ممکن است رخ ندهد.

 

بعد از شکل گیری این الگو باید منتظر برگشت قیمت باشیم. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این الگو می تواند جزو دسته الگوهای ادامه دهنده نیز باشد. به این صورت که بر خلاف حرکت نزولی قبل از خودش می گیرد و در واقع فاز اصلاحی قیمت را انجام می دهد و پس از تکمیل شدن، مجدد مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت. از مزایای این الگو در فاز اصلاحی می توان به بحث جمع آوری سفارشات سد راه قیمت اشاره کرد که در حوصله این مطلب نمی گنجد.

 

اما به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده صحیح الگوی کنج صعودی، باید منتظر نزول قیمت بود.

در ادامه نمونه هایی از این الگو را در چارت واقعی خواهیم دید.

نمودار پوند/فرانک تایم روزانه

حداقل دو برخورد قیمت به هر دو خط روند این الگو الزامی است و در صورتی که یکی از اضلاع فقط یک برخورد داشته باشد، الگو معتبر نخواهد بود. اگر تعداد برخوردها از دو مورد بیشتر شود، اعتبار الگو نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

تکمیل شدن الگو

به منظور تکمیل این الگو باید شکست ضلع پایینی الگو رخ دهد و تا زمانی که شکست انجام نشود، نمی توانیم از تکمیل شدن الگو اطمینان حاصل کنیم. شکست ترجیحا باید پرقدرت باشد تا اتفاق نظر تریدرها برای تایید حرکت بعد را نشان دهد.

 

پس از شکست ضلع پایین می توان اقدام به فروش کرد. البته اگر قیمت خیلی از نقطه ورود (جایی که ضلع پایینی شکسته می شود) فاصله بگیرد، بهتر است تا پولبک مجدد قیمت صبر کنیم تا از منظر ریسک به ریوارد شرایط مناسب تری مهیا شود.

 

 

حد زیان و حد سود الگو

برای حد زیان الگو باید از آخرین سقفی که منجر به شکست ضلع پایینی الگو شده است استفاده کنیم و حد زیان را کمی بالاتر از آن قرار دهیم.

برای حد سود از دو حالت می توان استفاده کرد.

۱- در حالتی که الگوی کنج صعودی در فاز اصلاحی شکل گرفته باشد می توان حرکت نزولی قبل از آن را اندازه گیری کرده و پس از شکست ضلع پایینی، از نقطه شکست به سمت پایین به همان اندازه هدف گذاری کنیم.

۲- در حالت دوم میتوانیم از قاعده الگو برای هدف گذاری استفاده کنیم.

 

 

الگوی کنج نزولی (Falling Wedge)

تمامی مواردی که در مورد الگوی کنج صعودی گفتیم، به صورت معکوس در مورد الگوی کنج نزولی نیز کاربرد دارند. بنابراین به ذکر نکات مهم به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

 

این الگو حالتی به شکل پایین رونده دارد. دو خط روند نزولی همگرا که سقف ها و کف های این الگو را به هم متصل می کنند. برای تایید این الگو باید در هر دو خط روند دو برخورد انجام شود. در غیر اینصورت الگو نامعتبر خواهد بود.

 

شکل ساده این الگو را در تصویر زیر میبینید.

در ادامه مثال هایی در چارت واقعی را مشاهده خواهید کرد.

نمودار طلا در تایم هفتگی

نمودار دلار آمریکا/دلار کانادا در تایم ۴ ساعته

 

 

تکمیل شدن الگو

به منظور تکمیل شدن این الگو باید منتظر شکست ضلع بالایی بمانیم و پس از شکست آن میتوانیم وارد پوزیشن خرید شویم. بنابراین تا شکست ضلع بالایی انجام نشود ورودی نخواهیم داشت. بدیهی است که اگر شکست بسیار پرقدرت باشد و از نقطه ورود ما فراتر برود، باید منتظر پولبک احتمالی و ورود در قیمت بهتر بمانیم.

 

 

حد زیان و حد سود الگو

برای تعیین حد زیان از آخرین کفی که منجر به شکست ضلع بالایی شده است استفاده میکنیم و حد ضرر را کمی پایین تر از آن قرار میدهیم.

برای تعیین حد سود باز هم دو روش داریم.

۱- در صورتی که الگو در فاز اصلاحی شکل بگیرد، باید حرکت صعودی قبلی را اندازه گیری کرده و از نقطه شکست ضلع بالایی الگو، به سمت بالا هدف گذاری کنیم.

۲- در حالت دوم باید قاعده الگو را اندازه بگیریم و به همان میزان از نقطه شکست ضلع بالایی به سمت بالا اعمال کنیم.

 

منبع :

TalaChart.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی